tirsdag, juli 23, 2013

Fargefest!

 En dag i ferien da vi hadde vært en tur i Kristiansand så vi et skilt med Sjøllingstad uldvarefabrikk da vi kjørte på vei tilbake til hotellet. Uldvare er jo noe som høres svært så forlokkende ut for meg da, men siden jeg minker garnlageret for tiden så tenkte jeg vi skulle kjøre forbi og late som vi ikke hadde sett skiltet. Min kjære mente noe annet, så da ble det slik...
Og det var slett ikke dumt (for annet enn garnlageret da) for du verden for en fargefest i garn og ulltepper!! Dette er bare en bitte liten del av fargeutvalget når det gjelder to- og tretrådet garn. Jeg fallt selvsagt i staver og måtte ha litt av både den ene og den andre fargen.
 
 Her er litt av utvalget av tepper. Et fantastisk nydelig mønster som er vevet på fabrikken.
 Om noe ble med hjem?? Selvsagt. Med min kjære i bakgrunnen som hele tiden minnet meg på at "Nå må du kjøpe med deg nok garn. Skal du ikke ha mer? Vil du ikke ha noe av denne typen også?" så ble det selvsagt handlet. Garnlageret hjemme ble glemt et øyeblikk, og min kjære tok gladelig imot hespe på hespe.
 Så dermed ble disse hespene med meg hjem. 8 hesper à 100g (350meter) med totrådet garn, samt
 to hesper à 100g Sokkegarn. Dette garnet er i 80% mohair (av den groveste fiberen) og 20% lammeull.
100g/200m. Litt usikker på slitestyrken på dette garnet, men det må uansett prøves når en først er et slikt sted. Varme og gode blir de nok i allefall.
To av koftene i denne boken er strikket i 2tråds Sjøllingstad-garn. Jeg klør i hendene etter å sette i gang å strikke meg en kofte, men det må vente til høsten dessverre. Først er det teppe og kluter som skal bli ferdig. Men det kan jo være jeg bare må prøve bitte litte grann sånn for å få det ut av hodet liksom...

11 kommentarer:

MayM sa...

Åh, så mye lekkert garn...godt en ikke var der forstår jeg, men når en har en så gavmild mann hadde jeg nok endt opp med masse garn jeg også :-)

hobbyvenn sa...

Kunne nok kjøpt mye mer jeg også, men greit å prøve garnet før en går helt bananas...

Unknown sa...

Så mye fint og lekkert:-)
Flott mann har du også :-)

sissel sa...

Å så herlig. Heldige du som har en slik mann, lurer på om jeg kan "lure" med meg min mann den veien der når vi er i Kristiansand senere denne uken :) Hadde jo vært gøy å vært innom der iallefall.

Barwitzki sa...

Herlig garn du har kjøpt og deilig å se ullvarefabrik. Dessverre vi kommer ikke til Sjølingstad i ferie. Jeg vil soke i internett kanskje jeg kan finne en ullvarefabrik eller fin ullbutikk til min veien i Norge i august. Jeg gleder meg veldig til Norgeferie.
Masse glede for deg med strikke.
Ha en herlig sommer videre. Hjertelige hilsen sender deg Viola.

hobbyvenn sa...

Sissel: Fabrikken ligger på vei mellom Kristiansand og Lyngdal og er verdt et besøk... God tur!
Viola: Skal dere til Bergen kan dere f.eks ta turen til Hillesvåg. Masse deilig garn der. Spesielt kamgarnet. Mykt og slitesterkt og herlig å strikke med.

LindaE sa...

Din kjære må du jammen ta godt vare på- slike veks ikkje på tre! Kjempefine fargar du valde på hespene:-)

Irene sa...

Så mye herlig garn du har kjøpt.

Jordmor-Hanne sa...

En mann som oppfordrer slik til å handle garn? Trudde ikke det fantes jeg :) Flotte farger du har plukket ut.

Mitt lille roterom sa...

...eia var jeg der.... - sier jeg bare!
Så herlige å kunne fylle opp garnlageret før vinteren ;)
Nyt flotte sommerdager med garn og pinner - Klem!

mimouna sa...

Skikkelig godtebutikk det der!

Kos deg med fin fangst! :)