søndag, juli 05, 2009

Selbu bygdemuseum.


Selbu bygdemuseum var en fin opplevelse. Første etasje rommer en utrolig mengde grytekluter i alle mulige farger,fasonger og varianter.



Det ble mange "flash-back" da vi kom inn på det gamle kjøkkenet. Grytekluter jeg hadde glemt, men ble minnet på at jeg hadde laget for mange, mange år siden. Noen rommet minner fra mors, farmors og tanter kjøkken i oppveksten og ga en god følelse.



Disse to variantene var ny for meg. Den første er en bordskåner heklet rundt flaskekorker. Morsomt og praktisk. Dette skal jeg nok teste ut en gang. Den neste er en heklet gryteklut/bordskåner som jeg aldri har sett før. Ble litt fasinert av heklemåten, og fant ut hvordan den var heklet. Men nå i ettertid er jeg redd jeg har glemt deler av opplegget. Har du oppskrift på denne så blir jeg glad om du gir meg en lyd...


Så gikk vi opp i andre etasje, og der kunne nok jeg ha oppholdt meg le-e-e-enge.



det første bildet viser Marit Emstad (1841 - 1929) er Selburosas mor. Det var hun som begynte å strikke med to farger og forskjellige motiv.


Det var mange flotte votter og sokker som ga inspirasjon. Dette var noen aldeles nydelige dåpsvotter som var utstillt. Disse finnes det forøvrig mønster på i boken "Håndplagg".








Det er et imponerende arbeid som er lagt ned i disse plaggene. Tråden er så tynn at mønstrene ble svært detaljrike og fine.
Etter en tur hit er det umulig å ikke bli inspirert til nye arbeider.
Her kommer det til å bli påbegynt arbeider med syltynn tråd og tynne pinner utover vinteren er jeg redd...

3 kommentarer:

MirreVirre sa...

Der så det utrolig fint ut! Spørs om ikke man må få til en tur dit ja! Den bordskåneren finnes det oppskrift på her: http://www.freecraftunlimited.com/flower-hot-pad.html

Ha en fin søndag!

Pinnepenn sa...

Å, så mye spennende å se på.

hobbyvenn sa...

Tusen takk MirreVirre. Skal jammen prøve meg på den en dag. Må bare strikke noen flere sokker først.