tirsdag, oktober 23, 2012

Nye luer og nye bøker.

 Her går strikkingen mye tregere enn jeg ønsker, men noe blir da ferdig en gang i blandt. Dette er luen jeg skrev om tidliger.
Garnet er fra restesekken fra min mor så garnet er ukjent, men utrolig godt å strikke av. Tykkelsen er tykkere enn Per Gynt, men tynner enn f.eks Alfa. Luen er strikket på pinne 5 og ble veldig elastisk og god.
 Dette er neste lue av pinnene. Den liker jeg ikke, men slik er det vel bare noen ganger. Den er strikket i Cortina på pinne 7. Garnet er veldig tykt og stivt synes jeg. Det hadde gjerne blitt noe bedre om jeg hadde gått opp enda et nummer på pinnene, men det hadde jeg ikke. Armpinne altså. Strikke med 5 strømpepinner til luer synes jeg er kjedelig så da hopper jeg galant over det.
 Jeg har strikket strukturmønster på luen for at den ikke skulle bli fullt så kjedelig. Ikke lett å se, men på hver 4. omgang har jeg flettet to masker med 3 masker mellom hver gang. Begge disse luene går nok i gavekassen til Fretex.
 Ellers har det kommet to nye bøker dumpende ned i postkassen i det siste. Begge var ønsket og bestillt altså.
Sømboken til Tine Solheim likte jeg veldig godt.Den er både kreativ og inspirerende. Tror nok jeg skal prøve meg på noe derfra når bare arm og skulder fungerer bedre.
 Den andre boken er Marius strikkebok. Den var overaskende bra. Jeg liker veldig godt strikkebøker med litt historie bak produktene i stedenfor rene strikkebøker. Her var det mye å lese i tillegg til alle strikkeoppskriftene. Blir nok strikket endel herfra.
Foreløpig er jeg såvidt igang med en Mariuslue. Både min kjære og minstemann har bestillt en slik klassisk lue. Jeg prøvde å friste med andre farger, men det var det ingen av de som ønsket.

Men dette er strikket på pinne 3 og 3,5mm så her har jeg problemer med armen foreløpig. Jeg har bare lagt opp og strikket første omgang. Må nok smøre meg med tålmodighet og finne noe annet å strikke på en stund til. Noe med tykkere pinner og garn med andre ord. Får se hva jeg finner av garn i tykkelse til pinne 5 eller oppover, så blir det nok en løsning.

2 kommentarer:

Sissel sa...

Fine luer du har strikket:) Strikkingen går litt tregt innimellom, men da er det desto deiligere når produktene blir ferdige:)

Knutine sa...

Så mange prosjekt på gang:-)
jeg er også enig med deg ang.
Cortina.
Det klør voldsomt for oss "kløende,og det er stivt.
Ikke blir det noe fint resultat om du tover heller.
Synes at når jeg legger så mye arbeid i produktene så skal det ferdige resultatet stå til forventningene.
Du får ha en flott helg,med masse kos med bøker og håndarbeide...
Snørik hilsen fra Orkdal