torsdag, september 30, 2010

Prematur-sokk m/sko.



De bittesmå prematursokkene/-skoene er enkle å strikke.

Legg opp 28 masker på pinne 2,5 eller 3 med babygarn. Jeg har brukt pinne 3 og Lanett. Fordel maskene slik: Pinne 1 har 10 masker, og pinne 2,3 og 4 har 6 masker hver.
Strikk 15 omganger med 2 rett og 2 vrang.










Så strikkes det videre 2rett og 2vrang på pinne 1, 4 pinner. Ta første maske rett av pinnen uten å strikke den på hver pinne. Da ser sokken slik ut.










Nå skifter du farge og strikker videre i rillestrikk på de samme 10 maskene. Strikk 8 pinner rett, altså 4 riller. Husk at første maske ikke strikkes. Så må du plukke opp maskene langs kantene. 3 hvite masker og 4 kontrastfarge-masker. I tillegg flytter du over 1 maske fra pinne 2 og 4 til pinne 3 slik at den har 8 masker. Du vil da ha 10 masker på pinne 1, 12 masker på pinne 2 og 4, og 8 masker på pinne 3.




Strikk 2 masker rett sammen i begynnelsen og slutten på pinne 1 slik at du nå har 8 masker på pinnen, og fortsett rundt hele sokken. Neste omgang strikkes vrangt. Fortsett med en omgang rett og en omgang vrangt til du har 3 riller på sidene.


3 kommentarer:

Tamaras sa...

også?
Du har ikke skrevet helt ferdig trur æ.... ka du gjør når du har 3 riller?

Anonym sa...

Heisan Tamaras :) Da sklir du opp igjen og ser på September på kor en strikker sålen.

Anonym sa...

Så nydelige! Men har du en oppskrift med disse litt større? Nyfødt..