fredag, mars 13, 2009

Kg, Hg, G???


Minstemann strevde så forferdelig med å huske forskjellen på kg-hg-g. Vi terpet og terpet, men uansett så gikk det i surr når han satte seg til med matteboken... Da er det greit med litt praktisk arbeid...













Han fikk skrive av en oppskrift jeg hadde skrevet på et ark, og denne oppskriften hadde jeg skrevet ned slik at det var noen steder brukt hektogram, og noen steder brukt gram. Det fungerte kjempefint! Nå vet han utmerket at 3hg og 300g er det samme...
Skal du lage noe godt til helgen så er kaken absolutt å anbefale. Lurer du på noe ang oppskriften så bare spør.











Og kaken smakte fortreffelig, for den laget han selvsagt etter å ha forstått vektenhetene. Vi tok oss likegodt en tur til mine foreldre så minstemann kunne by på nylaget sjokoladekake til både de og søskenbarn og tante som også kom på besøk.

11 kommentarer:

Inger sa...

Mmm - den kaka ser skikkelig god ut! Så flink han har vært :)
Ønsker dere en god helg!

Linda sa...

så lurt!!!

og den kaken ser sååå god ut!!!

Anonym sa...

Å, nå frista det veldig å bake sjokoladekake... :)

Anonym sa...

Den kaka så utrolig deilig ut!

Men du, jeg tror det er en tastefeil i teksten din... Jeg trodde nemlig at 3 hg var 300 gram jeg ;)

God helg

hobbyvenn sa...

Du oppdaget det tydelig samtidig som meg tydeligvis. Det er rettet. Hadde vært ille om han hadde lært at 200g og 3hg er det samme ja... Hehe, godt det er noen som er våkne. :)

Fit mum sa...

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ;o)

Jorun sa...

Mmmmm. Det så godt ut!
Smart måte å lære matte!
Ønsker deg og dine en fin helg!

Anonym sa...

Kjempelur metode for innlæring, og kaken ser ekstremt god ut!

Irene sa...

Utrolig smart måte å lære på, må si si kaken fikk søthungeren godt våken, ja. Ønsker deg en kreativ helg.

Line Kristine sa...

Så lurt! Kan tenke meg at bakermesteren var kjempestolt da han serverte kake! :)

hobbyvenn sa...

Joda, han var kry som en hane. Alle som smakte bel spurt om kaken var god, og alle svarte selvsagt bekreftende på det...