søndag, januar 08, 2006

Å strikke fletter.








Hvis du følger bildene og rekkefølgen på teksten, så kan du lære å strikke fletter. Det er enklere å begynne å strikke fletter på en liten rundpinne (som f.eks en lue) enn på strømpepinner. Som ekstrapinne kan en bruke en flettepinne, men det går også helt fint med en vanlig strikkepinne i samme tykkelse som det en strikker med.

Bilde1: Strikk 1vr,* 4r, 2vr,* gjenta som mellom * resten av omg. strikk 3 like omg.
Bilde2: Nå begynner selve flettingen. Strikk 1vr, * ta de neste to maskene løst over på en ekstra pinne og la denne henge forran de andre maskene.
Bilde3 og 4: Strikk de neste to maskene rett. (mens pinnen med de ekstra maskene ligger forran arbeidet)
Bilde5: Ta så pinnen med de to løse maskene og strikk disse rett. Strikk så to masker vrang* Gjenta dette mellom de to * fra bilde 2 og t.o.m bilde 5 ut omgangen.
Bilde6: Strikk 3 omganger med rett over rett og vrang over vrang.
Bilde7: Slik blir resultatet av enkel fletting som vi nå har strikket.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Dette var en flott forklaring :)

hobbyvenn sa...

Så kjekt. Det er ikke så enkelt å forklare med få ord hvordan en lager fletter på strikketøyet, men forhåpentligvis er det mulig å forstå det ved hjelp av bildene. Koselig at du kikket innom!

Anonym sa...

Jeg prøver meg på denne jeg, men har et par spm; dde maskene som skal henge løst, strikker de dem før du tar dem av på annen pinne (det har jeg gjort, synes det ble så "trangt" ellers)? Og, hvordan feller man her da??? Er rimelig nybegynner på strikking, kan foreløpig kun å strikke luer... :)

Anonym sa...

glad for den detaljerte starten men så mister j helt tråden. skall man etter en runde med "fletting" ta 1 rett 4 vrange 2 rett i omgang også 1 vrang 4 rette og 2 vrange masker neste omgang? (rett over vrang og vrang over rett)3 runder også hva?

ta en ny "flette omgang" ???

for oss helt helt nye er det frustrerende når forklaringen begynner så bra deteljert men så plutselig fotventes det at vi har forstått og kan klare resten selv.

hadde satt pris på om "steg for steg" "maske for maske" fortsatte litt til :)

Jeanette sa...

Hei, kanonbra! tok dette med engang, er i full strikking.. har lest på andre sine sider, skjønte ingenting men du hadde ei god forklaring, Tusen TAKK! stå på!

The norwegian sa...

Takk for forklaringen:) Hadde helt glemt hvordan jeg gjorde det her jeg:)

Frk kaos og glede sa...

Tusen mange takk for fantastisk forklaring! Jeg har kun strikket noen tovetøffler tidligere og har i kveld nesten fullført min første matlue til min Afhanske Mynde ved hjelp av din forklaring. Det har ikke gått fort, og noen feil har det blitt, men skjønner gangen i det. Nå skal jeg avslutte matluen ved å prøve meg på litt perlestrikk mot slutten. Håper å finne en like flott forklaring på det.

hobbyvenn sa...

Så bra at dere finner nytte i forklaringen.
Hadde du lagt igjen en mailadresse/bloggadresse kunne jeg hjulpet deg anonym, men det er ikke så lett uten noe slikt..

husmora sa...

Åååå, jeg skjønner på en måte hva du sier, men jeg får det ikke til i praksis. :(

Unknown sa...

hei hei
jeg er islandsk og driver og oversetter par oppskrifter til norsk og det er noen ord som jeg finner ingensteder og jeg ville være så takknemlig hvis noen kunne hjelpe meg med de.
Er det noe som heter Kile? (masse felling)
kan jeg si fletterotasjon når jeg snakker om da fletten snues? og når jeg skal sy et bilde i strikkeplagget og syr etter maskene, hva heter sysporet jeg bruker? Og er det noe som heter figurstrikking? Brukt f.eks til å koble sammen farger?? Med vennlig hilsen Anna Björg

Unknown sa...

Mulig å få litt hjelp "privat" ?
Jeg skjønte ikke helt opplegget, og er totalt nybegynner på fletting!

Hvis du har mulighet til å forklare steg for steg, maske for maske, runde for runde, så hadde jeg satt enormt stor pris på det! :D
Har så lyst til å strikke flettelue til sønnen min på snart 6 mnd. :)

Hilsen Lena. :)