fredag, januar 30, 2009

Isolat igjen.

Den 6. cellegift-kuren var definnitivt den letteste for meg. Visstnok stikk imot det som er vanlig i følge legene, men pytt det gjør jo ikke noe så lenge det er den veien... Men bivirkningene etterpå har vært tilstede likevel. (Hadde jo liksom håpet på at siden kuren gikk så greit så ville bivirkningene også bli lette..., jaja stadig optimist jeg da...)
Jeg har ikke vært så sliten de vanlige dagene slik som jeg pleier etter kuren, så det er jeg veldig glad for.
Men blemmene jeg pleier å få på alle slimhinnene (og de har vi inni hele kroppen) har vært mye mer plagsom denne uken. Så munn og svelg bl.a er full av plagsomme blemmer og sår. Ikke mye planer om knekkebrød med brunost på en stund her nei...
Jeg har vært så plaget denne uken at i dag måtte jeg nedom sykehuset og snakke med legen. Må jo innrømme at jeg fryktet antibiotika og innleggelse, men det ble det heldigvis ikke snakk om. Hadde en morsom samtale (slimhinner har vi jo bl.a på de pinligste steder...) med legen som foreslo Paralgin Forte mot plagene, men jeg som aldri bruker tabeletter blir jo slått i bakken av en halv tabelett av det kaliberet. Derfor var legens resept følgene: En trøstene prat og Paracet.
Og etter å ha slitt med dette hele uken, så var de aller verste plagene borte etter en pille og litt trøst av en morsom og behagelig lege. Ikke det at pillene tar bort alle plagene, men det går fint an å leve med det vonde nå. Hvorfor tenkte jeg ikke på dette selv? Vel, til mitt forsvar så får jeg vel bare si at jeg bruker veldig lite medisin, så jeg koblet ikke dette...

Ellers går det veldig bra....
Må jo si at etter så mange kraftige kurer så er jeg mer eller mindre hårløs over hele kroppen, men det går greit. Tenk så mange lidelser og kroner jeg sparer på ikke å måtte vokse leggene! Parykken fungerer fremdeles helt perfekt, så den er heller ikke noe problem. Og hår på bein og armer er jo ikke noe savn. Det eneste jeg kunne tenke meg tilbake er øyenbryn og øyenvipper. Jeg som aldri har vært noen sminkedukke, bruker nå mer tid på badet enn jentene i huset tilsammen. Jaja, etter disse kurene blir jeg gjerne en skikkelig sminkeavhengig jåledukke.... Hehe, det hadde blitt et sjokk for alle de som kjenner meg er jeg redd...

Forøvrig er imunforsvaret på bunn fremdeles, så sykehuset har plasert meg i isolat hjemme til mandag. Slik er det uken etter kur hver gang, men vanligvis bare fra onsdag til fredag. De to siste kurene har jeg måtte holde meg inne til mandagen. Men det går greit, bare jeg slipper å ligge på sykehuset. Her har jeg jo både mann og barn rundt meg, og jeg er oppegående og i fin form. Skal nok finne noe å aktivisere både meg og mine med denne helgen også.. Angående håndarbeid og bilder så kommer jeg tilbake til det en annen dag. Kan nevne at jeg holder på med Odalsvotten, men det går tregt...

15 kommentarer:

Unknown sa...

Du skriver så bra, synes alle har godt av lese om hva som skjuler seg bak sykdom og behandlig. Jeg leser og synes du er utrolg tøff, både til å takle sykdommen, den tøffe behandlingen, og til å dele det med oss. Håper at slimhunneplagene forsvinner fort, og at immunforsvaret kommer tilbake snart. Gleder eg til å se Odalsvottene dine.
Ønsker deg og dine en fin helg, og ja så må du få en nettklem:-)

Anonym sa...

Du er en tøffing! Jeg er full av beundring for deg som er så positiv. Det har sikkert mye å si for livskvaliteten. Og alt du klarer å få unna av flott håndarbeid.. Du er i sannhet et idol, Hobbyvenn.

Anonym sa...

En god prat og en paracet kan hjelper mot mye det! Håper du snart føler deg litt bedre og at du får en fin helg sammen med familien.

LivM sa...

Måtte nesten dra på smilebåndet da jeg leste om legen, en prat og paraceten! Ja det er godt med litt humor i det hele. Du er en skikkelig tøff type, det er det ingen tvil om, så dette går nok veldig bra. Jeg har en god følelse! Stå på!

Anonym sa...

Skulle ønske vi all på Projo forum kunne ta en del av plagene dine og fordele dem mellom oss. Da hadde du nesten ikke hatt merkning av noe, men det går jo ikke. Du er sannerlig flink og positiv.. jeg må virkelig si at jeg beundrer deg. Håper du nå får en litt bedre tid framover så vi kan møtes når jeg kommer til Bergen en tur igjen. Det var så koselig sist.

amylin sa...

Bra det hjalp med en god prat og paracet! Du virker som en ordentlig tøff dame!

Mångsysslare sa...

Så bra at du fikk lindring for de værste plagene av blemmene.

Da du skrev isolat, måtte jeg med en gang tenke på min sønns dagmamma som var igjennom endel kurer med cellegift ifjor. Hun fikk også beskjed om isolat, men det var umulig, for hjemme vikarierte mannen som "dagpappa". Ikke så veldig isolert med 10 småbarn rundt seg som også har med seg foreldre og all verdens sykdommer som små barn pleier å ha. Det gikk heldigvis bra likevel.

Lykke til videre med behandlingene! Det er tøfft, men det virker du også være! God helg!

Anonym sa...

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, du er en supertøff og utrolig positiv dame!! Det virker som du ser noe positivt i alt. Tenk om flere hadde den egenskapen!! Håper det, tross behandlingen, går bra med deg og at håret snart er tilbake.

Vims sa...

Innom for å ønske deg en god helg. Å er full av beundring , som alltid, for måten du takler ting på. Virkelig til ettertanke for oss som sutrer over småting! Tro kan flytte fjell..eller iallefall fokus..så praten og paracethen høres ut som en brukende deal. Klem

Petunia sa...

Bra du ikke måtte på sykhus igjen. Selv om dagene kanskje blir lange hjemme i isolat, så må det jo være mye bedre enn å ligge på Haukeland.
Stå på!

Unknown sa...

Det ligger en utfordring til deg i bloggen min.

Elin sa...

Jeg er helt imponert over hvordan du takler dette som skjer.
Ønsker deg ein flott søndag :D

hobbyvenn sa...

Tusen, tusen takk for alle flotte kommentarer! Blir helt rørt av dere og det dere skriver... Veldig kjekt å se at så mange er innom bloggen hver dag. Og veldig kjekt at endel av dere også legger igjen kommentar...

Unknown sa...

Slik jeg forsto det, er det mappene du har liggende på pc\n din. Bildemapper eller hvordan du har organisert dine.Jeg telte bildemappe nummer 6 fra toppen.

hobbyvenn sa...

Tusen takk Maibritt. Jobbet med saken da du kom med forklaringen... Fant den på en annen blogg. Her må alt inn med teskje ser du...