tirsdag, januar 18, 2011

Fargerikt innlegg.

Beklager at bloggen har blitt lite oppdatert i det siste.
Egentlig er det å skrive blogg en aktivitet jeg liker veldig godt. Den har fulgt meg gjennom alt håndarbeid jeg lager, endel turer og ferier jeg har vært på, hytteturer, alonger, og alle vintrene med kreftbehandling. Og mye støtte har jeg fått fra dere som leser bloggen, både i kommentarfeltet, som pm på forum og på mail. Dermed er det jo lett å forstå at dette er et lystbetont "arbeid".
Men noen ganger gjør livet noen uventede krumspring som krever mer av hverdagen min (ingenting som har med kreft å gjøre om noen lurte på det...), og da må bloggen vike plassen en stund. En slikt krumspring har vi hatt i det siste og derfor har det blitt dårlig med oppdateringene her.
Men i dag har jeg hvertfall tid til å komme med et innlegg.



Dette er genseren som var blitt så kort på ermene. Minstemann hadde den sist på seg i november og da var det tydelig at armene hans ikke lengre passet inni genseren...
Så strikket jeg på et mønsterstykke nederst på ermet, samt et bråt.
For å være helt sikker på at ermet var blitt langt nok prøvde minstemann genseren for en stund siden. Og ermet var perfekt på lengden det. Men: genseren var på disse månedene blitt både for kort og for trang (gutter i voksealderen forandrer seg fort)!
Dermed ble den bare liggende i strikkekurven.... Nå skal jeg få tatt meg sammen og strikke det andre ermet ferdig slik at hvertfall noen andre kan få glede av den. Om minstemann får ny, lik genser vet jeg ikke, men han ønsker seg det...


Den grå luen jeg strikket på sist jeg var på bloggen er ferdig. Den ligger på vaskerommet i påvente av en lett håndtoving. Bilde kommer senere.
Denne luen her er veldig fargerik og strikket etter mønsteret jeg viste i forrige innlegg. Jeg begynte på toppen av restekassen og strikket med nedover ettersom jeg hadde farger.
Luen er strikket med dobbelt garn (ofte med to farger) på pinne 5. Den er ikke vasket og blokket ennå så den ser gjerne litt rar ut i fasongen.
Dette blir gave nr 3 til julegaveprosjektet mitt til Frelsesarmèen.










Og så langt er jeg kommet ned i restekassen. Nå begynner det å bli mer farger å velge mellom. Da jeg startet var hele toppen full i sorte, grå og brune nyanser. Jeg er ikke sikker på hva jeg kommer til å starte på med dette garnet, men først venter ermeforlengelsen på genseren, sukk...

8 kommentarer:

MayM sa...

Så smart å strikke på ermet slik du har gjort. Da kan genseren vokse med ungene :-) Lua ble veldig fargerik og flott. Smart brukl av restegarn :-)

LivM sa...

Du er kjempesmart (men det visste jeg jo :-) )
Genseren blir flott og snart har han en ny genser. Den mangefargede luen var super!

Wenche/chawo sa...

Flott og fargerik lue.Ha en fin kveld.

ANNEPÅLANDET sa...

For en fargerik og flott lue - den likte jeg!
Ha en fin onsdag!

medina sa...

Godt at alt er vel med deg:)) Lua di var superkul!Ha det fint:)

Hilde sa...

Så godt at det er andre krumspring som har holdt deg opptatt... Må bare si at julegaveprosjektet ditt er så flott - håper mange andre strikkere henger seg på!
Rart det der med barn som vokser... Har hatt stor glede av å bruke på ny strike tøy fra egen barndom på mine barn - ull går heldigvis aldri av moten, og med 30-35 års mellomrom kommer jo moten tilbake, så min mariusgenser og strikkekofte var riktig så inn når sønnen fikk se på:-)
Klem Hilde

Bodil sa...

Så flott gensaren vart. Smart julegåveprosjekt du held på med :)

Anonym sa...

Jaja. En så flott genser skulle det ikke bli vanskelig å finne bruker til. Flott å "høre fra deg" igjen! Dessuten var det ganske så inspirerende å se hvor flink du er til å bruke rester!