onsdag, januar 12, 2011

Husmorsysler..



Hobbybok-alongen på Projo er morsom og inspirerende. En ser hva andre lager fra flotte bøker en gjerne allerede har i hyllene, og vips så er en inspirert til å finne frem en bok og lage noe fint.
Jeg tenkte jeg skulle utvide inspirasjonen til å omfatte kokebøkene mine også.. Jeg har samlet mange kokebøker opp igjennom årene og da kan det være greit med litt ny inspirasjon på kjøkkenet også. Disse to bøkene tenkte jeg skulle følge ukeplanene denne måneden.
Ingrids matminner er en bok jeg liker veldig godt. Enkle og greie oppskrifter på god og vanlig mat. Det følger også med koselige matminner i boken.
Wenches raske retter er en bok med litt av hvert. Noe nytt og noe gammelt, men alt enkelt og greit forklart. Litt få bilder av rettene synes jeg (mange bilder brukes opp igjen på flere retter) og kanskje ikke så spennende, men grei nok likevel.



Og for å få en oversikt over hva jeg allerede har i fryserne, tok jeg meg et dypdykk der også en dag. En kald, men oppklarende stund kan en si..
Fant fort ut at det ble nødvendig å kategorisere matvarene om jeg skulle ha sjangs på å holde orden. Derfor skrev jeg ned alt jeg hadde lagret og kategoriserte det etter kjøtt/fisk/bær/ rester/syltetøy... i en skrivebok.
Lengre bak i boken skriver jeg ukeplaner over hva jeg skal lage til middag og evt dessert hver dag. Da har jeg også en liten kolonne med hva som skal opp fra frysen slik at det huskes kvelden før.
I tillegg som jeg skriver ukeplanen skriver jeg handlelisten slik at jeg husker det som skal handles til middagene samtidig. Litt tidkrevende når det gjøres, men du verden så mye mer effektivt etterpå. Og ikke minst det at middagsplanene er klare.

1 kommentar:

Bodil sa...

Så flink du er til å planleggja middagar. Lurt å ha oversikt kva ein har i frysaren.