søndag, november 06, 2011

Smaken av sommer.


Her i huset går det i rydding for tiden. Diverse rom ryddes for rot og blir vasket og stellt.

På hobbyboden har vi en along som heter "Uke for uke mot jul". Der får vi diverse oppdrag som skal fullføres i løpet av en uke. Hver uke er det snakk om å rydde og vaske et rom.

En av de første ukene fikk vi i oppdrag å rydde i frysere, lage liste over innholdet og egynne å bruke av det som lå der. Jeg pleier å ta for meg oppdragene og gjøre de slik som det er beskrevet, men dette oppdraget har jeg slitt litt med.
Vi har to frysere og begge er fulle. Jeg bruker stadig av maten som ligger der, men fyller den også stadig opp med nytt. Derfor er dette en kviafull jobb som stadig blir utsatt...
Der ligger mye god mat og bær som bare venter på å bli brukt. Derfor tok jeg opp et 4 liters spann med bringebær en dag i forrige uke.



Først kokte jeg opp ca 300g bær med litt vann, og silte blandingen etterpå.
Så kokte jeg opp saften med litt sukker.
Deretter rørte jeg ut litt potetmel og vann og hadde det oppi saften når sukkeret var helt oppløst.















Dermed hadde jeg verdens beste røde saus til Mandelkjernepuddingen vi skulle ha til dessert. (og enda en mugge saus til en annen dag..)












De avsilte bringebærene hadde jeg oppi kjelen igjen sammen med en god del frosne bringebær (ca en kilo) og kokte opp med ca 500g sukker. Etter dette var avkjølt rørte jeg inn litt frysepulver for å få det litt stivere. Så ble syltetøyet plassert i fryseren igjen i passe store bokser. Herlig pålegg utover vinteren...

Resten av bærene rørte jeg sammen med sukker og frysepulver, og også dette gikk i fryseren igjen.
Det luktet herlig sommer i hele huset mens jeg holdt på med dette, så her er det snakk om vitaminer for både kropp og sjel.

1 kommentar:

Bodil sa...

Så flink du er. Eg har tenkt på det same i det siste, men det er ikkje blitt noko av enno...
Fin farge på soverommet, og flott hals og vottar du strikkar :)
Ha ei kreativ veke :)