mandag, august 13, 2012

Lue, fisker og nye bøker!

 Luen i strikketreff-konkuransen til Projo er ferdig. En lue som var veldig grei å strikke. Jeg hadde trodd det skulle bli litt plundrete med de forkortede pinnene og evt hull da jeg skulle strikke over det, men det ble tett og fint. Har en eller annen gang lært at tråden skal legges mellom nest maske der en stopper, og så strikkes tråden sammen med masken når en strikker over det igjen. Det fungerte kjempefint. (Kan forklare dette bedre om noen trenger det).
 Luen sitter kjempegodt på hodet og er veldig elastisk. De første to maskene er strikket med dobbel tråd og det trodde jeg ville bli både klumpete og slaskete, men det fungerer supert. Blir bare litt ekstra "hold" i nedre kant.
Luen er strikket med Schachenmayr "Villmark" fra Idena, og pinne 4.
 Jeg har tilbragt dagen på sykehuset i dag. Som tidligere nevnt må en ha god tid når en er der, så jeg hadde selvsagt strikketøyet med. Men luen var over halvferdig før jeg kom dit, så den ble ferdig i god tid før jeg så snurten av en lege.. Da var det bare å prise seg lykkelig over at jeg hadde mer garn igjen slik at jeg kunne finne på noe annet. Dermed ble 4 fisker ferdig innen jeg kunne forlate sykehuset for i dag. I morgen venter nok en sykehusdag. Infeksjonen rundt veneporten er visstnok ikke helt bra enda, så nå vil de ta den ut. I mellomtiden blir det lagt inn et tynt kateter ved halsen på motsatt side slik at jeg kan få kur som planlagt på onsdag. Det blir nok en lang dag med mye venting i morgen også er jeg forespeilet, så gjett hvem som må en tur i garnlageret i kveld...
 I helgen var vi på hytten igjen. Alltid deilig å komme dit. Lørdag reiste vi en tur til Leirvik. Der gikk vi oss en flott tur med hundene før det ble litt handling. Min kjære fant to strikkebøker han mente jeg sikkert kunne ha glede av. Snille mannen min det.. Denne første boken var virkelig flott med mange fristende mønstre. Blir nok strikket endel herfra med tiden. Er du tilhenger av å hekle votter/vanter må dette være boken for deg. Mange heklemønstre også nemlig.
Dette var også en fin bok med masse inspirasjon. Den inneholder mange mønstre på "småstrikk" av mange slag. Gleder meg til å ta denne i bruk også.
Da vi kom hjem fra turen satte jeg meg ut i solen og bare koste meg med disse bøkene en hel time. Snakk om kosestund. Stille og fredelig, akkurat passe varmt, hundene tuslet rundt meg og trærne suste så stille i brisen.

3 kommentarer:

MayM sa...

Så flott lua ble. Litt plundrete med så lange garntråder, men det høres ut som du har løst det på en fin måte..

hobbyvenn sa...

Jeg laget små "garndukker" av trådendene som skulle brukes til de doble maskene, dermed hang de bare med når jeg strikket..

Muffin sa...

Det ble fin lue! Du var flink som fikk de fargeovergangene så fint til! Bøkene dine ser spennende ut, jeg elsker votter, hihi.