lørdag, august 18, 2012

Kur 4.

Denne uken har det blitt mye sykehus....
Vanligvis før ny cellegiftkur så er jeg på sykehuset for å ta blodprøve og legesjekk om tirsdagen. Så er det kur onsdag til torsdag.

Denne uken ble det mer mas. Infeksjonen i vevet rundt veneporten ville ikke gi seg helt tiltross for rikelige mengder antibiotika. Dermed måtte jeg inn på sjekk allerede mandag. Blodprøvene var fine, men huden rundt veneporten var knallhard og rød. Overlegen mente veneporten måtte taes ut for den kunne ikke brukes likevel.

Da ble det bestemt at det måtte legges inn en CVK i stedenfor. Dette er et lite kateter som legges inn i en stor blodåre enten i halsen eller ved kragebenet. Det gjøres ved lokalbedøvelse og var gjort på 25 minutt. Det ble gjort på tirsdag. Ikke var det vondt og ikke var det ubehagelig.

Onsdag var det inn til vanlig kur. Den kom litt senere enn vanlig så jeg var ikke igang før kl 12. Kuren gikk greit inn og det hele gikk helt som vanlig. Jeg ble plassert på tomannsrom med en trivelig dame så det ble igrunnen et koselig døgn.

Torsdag ble det bestemmt at CVK-en måtte taes ut igjen fordi det ikke er så enkelt å holde et slikt tynt kateter åpent i flere uker. Dette var heller ikke vondt. Selve kateteret og stingene det var festet med ble raskt fjernet, men det tok litt tid pga blødningsfare. Alt gikk helt fint og jeg var fri til å reise hjem.

Fredag måtte jeg riktignok møte på sykehuset igjen. Denne gang for å fjerne veneporten. Må vel innrømme at dette var hakket mer ubehagelig, men slett ikke så ille som jeg hadde trodd. Siden vevet rundt veneporten var betent fikk jeg beskjed av legen om at bedøvelsen ikke ville virke optimalt, men det gikk greit. Jeg hadde fått beskjed om at det hele skulle ta ca 30 minutter alt i alt, men det tok litt lengre tid siden vevet var så hardt. Legen måtte virkelig gjobbe for å få frigjøre veneporten fra vevet. Han måtte to ganger utvide snittet han hadde laget, men etter 40 minutter gikk det greit.

Så nå vandrer jeg rundt med en veneport mindre, men et arr mere. Det er fremdles ikke verre enn at en Ibux i ny og ne holder smertene unna.

I helgen, samt mandag, har jeg faktisk sykehusfri. Herlig. Tirsdag er det kontroll av sår og sting, samt blodprøve, og så er det en uke til neste gang.

Bivirkningene fra kuren merker jeg ikke så mye til. Det er mulig kuren ikke virker så godt lengre, men etter to kurer nå blir det nye bilder for kontroll. Virker den ikke godt nok, er det heldigvis allerede godkjent en ny type kur. Men først er det uansett denne kuren som skal brukes.

Før neste kur er det planer om å legge inn ny veneport, men når det blir vet jeg ikke ennå.


2 kommentarer:

StrikkePia sa...

Veneportfjerning er IKKE gøy. Jeg måtte få beroligende og likevel lå jeg en halvmeter over benken.... Heldigvis var en av "mine" sykepleiere med på inngrepet og hun stod og holdt meg i hånden. Heldigvis. Mye trygghet i en hånd!! :-)

Håper alt går rette veien for deg fremigjennom, det fortjener du. Jeg beundrer deg!! :-) Klem

Hilde sa...

Det høres stritt ut med alle turene til og fra sykehus, fjerning av kateteret og veneporter. Håper det neste blir liggende så du slipper alle disse ekstra plagene. Sykdommen er ille nok i seg selv. Lykke til videre. Håper kuren virker som den skal :))