torsdag, mars 07, 2013

Votter med en ny vri.

 Vi har hatt en deilig ukes ferie på hytten. Jeg pakket som vanlig med meg rikelige mengder med garn, samt to strikkebøker. Det ble som vanlig strikket mye mindre enn det jeg hadde forventet.

 Etter å ha bladd litt frem og tilbake i bøkene valgte jeg å strikke disse vottene.

 
 Denne boken var det jeg fant mønsteret i. "Strikk deg varm" av Anita Gunnars.

 
 Mønsteret heter "Mansjettvott". Mansjetten er det forsåvidt ikke noe spesielt med, det er vanlig strikk med to farger om gangen.

 
 Det er selve votten, det som er ensfarget som er strikket litt spesielt. Garnet er svært tynt, nesten som litt tykk sytråd. Men ved å strikke med to tråder, ikke dobbelt!, gir det et flott, varmt plagg. Det gjøres slik at en strikker annen hver maske med annen hver tråd. Som om du strikker med to farger. Dermed blir den ene tråden liggende bak masken slik at det blir dobbelt. Virkelig varmt, mykt og godt.

 
 Disse vottene kommer til å bli en favoritt, bare synd de ble strikket i disse fargene...
Teknikken er super for meg som har så mye tynt garn. Vottene ble virkelig varme og gode selv med så tynt garn.

Vekt 44g
Pinner nr 3mm
 
Og neste vottepar fra boken er såvidt påbegynt. Dette blir vanlige tofargede votter.

4 kommentarer:

mimouna sa...

Spennende måte å strikke votter på. Kjekt å prøve ut nye teknikker. :)

Ser vi er på samme stadie i uvennstrikkingen, hihi. Det er de siste stumpene som ryker til her også. Lykken en en liten muldvarp som stadig "ønsker seg" nye klær.

Anonym sa...

Så fine votter! Er vel ikke "helt mine" heller, men det ser fint og harmonisk ut som helhet:-)
Morsomt å lære en ny teknikk som i tillegg virker veldig nyttig!

2ne sa...

Høres ut som et spennende mønster og vottene ser gode og varme ut de :-) Alltid gøy og prøve seg på noe nytt. Deilig med litt ferie, regner med dere hadde en koselig uke på hytta.
Klem

Tesha sa...

Det var en ny og spennende variant!