torsdag, august 15, 2013

Ferie, garn og bær.

 Da er vi hjemme igjen fra ferie igjen. Denne gang gikk turen til Jørpeland utenfor Stavanger. Vi hadde noen fine dager hos familien der.
Etter det ble det en liten uke på hytten, men på veien fra Stavanger var vi innom Sandnes Garn. Jeg skulle som vanlig ikke ha noe, men det er jo kjekt å kikke innom når en først er på de kanter. Og noe ble med hjem, som vanlig...
 Den røde spolen inneholder 470g Mini alpakka, og den sorte spolen inneholder 440g Sisu.
 De tre små nøstene er Kid silk på 25g hver.
 Garnslankingen? Vel, nå er det ikke flere ferieturer på planen så da blir det slutt på fristelsene også vil jeg tro. Får satse på å få brukt av alt garnet jeg har liggende nå utover høsten og vinteren.
 Og noe er jeg så vidt i gang med. Dette er garnet jeg kjøpte på den første turen vi var på. Sjøllingstad 2tråds garn. Det gule nøstet er ikke derfra da, det kjøpte jeg på Oleanna for mange år siden.
 Første erme er så vidt i gang. Dette er et skikkelig kosearbeid som jeg gleder meg til å fortsette å strikke. Kanskje ikke noe tvstrikk siden det er mønster nesten på hver omgang, men da har jeg annet strikketøy jeg kan begynne på.
 Minstemann har designet to gensre han ønsker jeg skal strikke og de ser ut til å være greie tvstrikk. Disse kommer jeg tilbake til en annen dag.
 Slik ser førøvrig koften jeg skal strikke ut. Mønsteret finnes i boken "Kofter"av Kristin Holte. Synes boken er så flott, og mange av koftene er rene sukkertøyet.
 Over til noe helt annet, men nesten som et sukkertøy det også. Dagene etter vi kom hjem fra hytten har vi benyttet godt. Min kjære har stellt hagen og jeg har plukket bær. Dvs han har hjulpet meg med det også da.
Først var det bringebærene som måtte høstes, noen av bærene var litt overmodne siden de hadde hengt på buskene siden før vi reiste på tur.
Bærene har jeg nå rørt sammen med rips og sukker og det smaker bare helt nydelig. Rips og bringebær sammen er bare SÅ godt.
Første gang vi smakte det var hos en av mine tanter som serverte det til nystekte vafler. Gjett om det smakte herlig...
Etter at bringebærene var høstet var det rips og solbær som skulle i hus. Siden formen min ikke er helt på topp for tiden (det merkes veldig godt at jeg har gått i månedvis på cellegift nå..) så er bærene fryst ned til en annen dag. Da skal de blandes og kokes saft av. Deilig smak og mange gode vitaminer til vinteren.

4 kommentarer:

Bæsta,ka duuuu jøøøørrrr??? (sonjasside) sa...

Så flink du er som plukker bær.Æ vente på at fuglan eller naboen skal renske trærne. :)

Bodil sa...

Så lekkert garn du har kjøpt. Nydeleg kofte du strikkar, og så flotte bær du har plukka :)

Vibekes lille ullne sa...

Den kofta blir nok fin, flotte farger også! Fristelser på ferie er nesten ikke til å unngå, men så har du mer å strikke med når høsten kommer i det minste. Fortsatt god helg! :)

amylin sa...

Lekker fangst av bær, der! Den kofta blir nok absolutt kosestrikking, ja. Kos deg med strikkinga og gleder meg til å se det ferdige resultatet.