tirsdag, juni 25, 2013

Teppekant til Hageteppet.

 Teppet mitt er ferdig. Dvs det var det for noen dager siden, men så var det det med blokking da.. Nå er det imidlertid kommet på platene så da regner jeg med det er tørt og klart til i morgen. For de av dere som hekler teppet ser dere sikkert at jeg har valgt en annen avslutning. Jeg liker bedre denne litt smale kanten rundt. Når sant skal sies så hadde jeg ikke nok lyst garn til en bred kant heller da..
 Fremgangsmåte for mitt valg av kant: Hekle en fastmaske i en stav fra forrige omgang.
 Hekle 3 luftmasker. Disse danner "knutene" på teppet.
 Hekle en fastmaske i den fastmasken du allerede har heklet.
 Da ser det slik ut når fastmasken er heklet ferdig.
 Hopp over en stav fra forrige omgang, og begynn på nytt med en fastmake i neste stav.
Da er du tilbake til utgangspunktet og kan fortsette rundt teppet. I hjørnene er det lurt å legge en ekstra "knute" slik at det ikke blir for stramt.
Kanten går overraskende raskt å hekle. Lykke til om du velger denne kanten, og bare spør om du lurer på noe.

Teppet var morsomt å hekle, og jeg har flere planer om lignende tepper. Garn sluker det også, og det er jo bra her i huset hvertfall..

1 kommentar:

ANNEPÅLANDET sa...

Så koselig teppe! Det er artig å holde på med sånne prosjekter. Jeg liker også enkle kanter, og syns dette ble veldig fint!