mandag, januar 10, 2011

Gammel genser blir som ny, nesten.


Denne genseren liker minstemann veldig godt. Men minstemann strekker seg i både armer og kropp, noe genseren ikke har skjønt å følge etter...









Da må det drastiske, men enkle tiltak til. Et klipp i en maske litt oppe på ermet...











Deretter er det bare å rekke opp denne omgangen som tråden viser, og plukke maskene opp på en liten rundpinne...











Og vips kan en strikke ermet så langt en vil. Riktignok strikker en da motsatt retning så mønsteret får "lusene" oppned, men det viser kun på mønsterstrikk. Og selv med mønsterstrikk blir det ganske bra.
Vil en gjøre det den rette veien kan en strikke bråt og mønster frøst, og så sy det på med maskesting. Jeg har valgt første alternativ, slik jeg pleier, og resultatet kommer så snart genseren er ferdig. Det er mulig jeg må forlenge bolen også, så da tar det lengre tid...

3 kommentarer:

Bodil sa...

Slik har eg og gjort på gensera når barna var små. Dersom brota var slitt, strikka eg berre nye brot. Kjekt å sjå at og andre gjer det :)

hobbyvenn sa...

Når favorittgensre blir for små er det lettvint å gjøre det på denne måten. Kjedelig å strikke samme genser på nytt. Men har planer om flere slike i andre farger da...

Grete sa...

Så fint og kunne forlenge genseren på den måten. Har nok gjort slikt en gang for lenge siden. Nå strikker jeg bare nytt til barnebarn. Skulle vært flinkere.