mandag, september 26, 2011

Kosehelg.


Nok en helg er over. Merkelig så fort de dagene forsvinner...
Vi var en tur på hytten i helgen, og da var det bl.a tid for å hente inn eplene.
Treet er ikke så stort, og heller ikke så mange år, men det bærer litt flere epler for hvert år. Dette året var eplene ekstra store og flotte. Lite skorv også.







Store flotte, saftige epler hentet inn en litt grå dag. Skålen er 32cm i diameter, så det sier jo litt om størrelsen på eplene.












Og med friske epler i hus måtte det jo bli eplekake til søndagskaffen. Denne gang en ny oppskrift med kanel i røren. Smakte fortreffelig.








Her kommer oppskriften om du vil prøve den.

Eplekake:
2 egg
2,5dl sukker
3,5dl hvetemel
2ts bakepulver
2ts vaniljesukker
1,5dl melk
50g smeltet smør
2ts kanel

3 epler

Pisk eggedosis, bland inn det tørre og væske etterpå. Hell røren i en kakeform og fordel eplebåter oppi. Strø over litt sukker og kanel. Stekes ved 175grader i 35 - 40 minutter.



Selvsagt har jeg strikket litt også. Dette er samstrikksokkene på Projo. Snart ferdig, bare tåfellingen igjen på begge to.









I tillegg har jeg begynt på to nye Arne og Carlos-dukker. En gutt og en jente blir det. Her er det snakk om super utnyttelse av restegarnet. Ikke mange grammene garn som trengs til hvert plagg.








6 kommentarer:

Liv-Toril sa...

Kosehelger vil vi ha mange av... Takk for at du deler.

Linda sa...

Å den kaka såg god ut. Må berre prøva....fyrst få tak i epler for det har eg ikkje i hagen :)

Sissel sa...

Eplekake er fantastisk godt, skal lage en ikveld til besøket. Sokkene blir knallfine :)

Grete sa...

Eplekake er godt nam nam. Dokkene du strikker ser fine ut. Kanskje jeg kaster meg på dem jeg også. Ikke enda får har nok med det jeg driver med.

MayM sa...

Så deilig eplekake. Smart med kanelen i kaka, det skal prøves. Sokkene dine blir helt nydelige:-)

Thatina sa...

Har lest litt bakover i bloggen din, og jeg er imponert over hvordan du holdet humøret oppe selv når situasjonen er vanskelig.

Ønsker deg alt godt :)