onsdag, november 06, 2013

Ull i bruk, småplagg.

 Jeg tok en opprydding i skuffen med sjal, luer og votter i dag. Her er det som ligger der og som er i bruk ofte.
 Dette er pulsvarmerne med Bryggen-motiv som "Stillow" laget mønster til.
Jeg fikk garn, mønster og perler i en pakke fra hemmelig venn. De er strikket i Drops tynn Alpaca i januar 2006. Disse har faktisk holdt seg veldig bra. Litt tunge siden det er så mange perler, men det merkes mest når en holder de i hånden.
 Restegarnsvottene fra hytten. Disse har ikke vært brukt mye ennå, men det kommer nok kaldere tider snart.
 Paradoxical mittens har vært en favoritt i mange år. Disse er strikket i Oleanna-garn. 3tråder rød, 2 tråder sennepsgul og en tråd hvit, på pinne 2 og 2,5mm. De ble ferdig i oktober 2007 og har vært brukt hver vinter etter det. Jeg har planer om å strikke meg et par i andre farger etter hvert, men foreløpig har det blitt med tanken. Sikkert mye fordi disse er liksom tovet seg så godt etter hendene mine..
Vottene er godt tovet inni hånden, men har ikke hull eller annen slitasje så disse holder nok noen år til.. Jeg har strikket flere par av disse, men de er gitt bort.
 Luer bruker jeg ikke så mye. Jeg bruker parykk pga alle cellegiftkurene og da sklir den under luen og en vet aldri hvordan det ser ut underveis. Da er det faktisk bedre å ta av parykken og gå uten.
Men denne luen har vært med på mange turer og har holdt seg godt.

 Garnet er Silkemerino fra Nøstebarn. Et herlig garn som har holdt seg godt. Strikket i januar 2012
 Et pannebånd er greit å bruke når en har parykk. Da er det ingenting som sklir og flytter på seg... Mønsteret mener jeg er fra Drops, og garnet er Alpakka fra Gjestal. Et passe tykt og veldig greit garn. Ikke noe sig eller nupping her.
 Mariuslue strikket i november 2012. Garnet er Heilo, pinne 3,5mm. Denne luen har ikke vært brukt mer enn et par ganger, men den passer fint til Bergansjakken min i rødt og sort, så den kommer nok til heder og verdighet til vinteren.
 Halsen min er av det tykke, varme slaget. Den er strikket i noe tykt garn jeg kjøpte i kilosposer på Sandnesgarn sitt fabrikkutsalg. Jeg har strikket utrolig mange par votter av dette garnet, men da det bare var en liten rest igjen fant jeg ut at jeg ville ha meg en hals.
Strikket uten mønster ovenfra og ned. Utrolig varm og god rundt halsen når det er surt og kaldt ute. Vanligvis bruker jeg sjal i halsen, men er det riktig guffent vær kommer halsen frem.
 Så over til sjal. Jeg har tre sjal i skuffen min som stadig er i bruk. Dette er det nydelige sjalet jeg fikk av Mimouna for ikke så lenge siden. Det har vært i bruk nesten hver dag siden jeg fikk det. Akkurat passe lunt og godt rundt halsen.
Sjalet er utrolig lett og lekkert og garnet ser ut til å være det samme som de røde/hvite vottene mine. Garnet holder seg veldig godt og tåler mye bruk.
 Dette er en annen favoritt. Ishbel-sjalet. Ferdig i november 2009. Strikket med Malabrigo sock. Et virkelig flott garn som er utrolig godt å strikke med. Holder seg godt også.
Dette sjalet har jeg brukt så mye at det har tovet seg en del. Sjalet fikk jeg av Vibbedille i desember 2009.
Garnet heter Sheffield og er utrolig varmt og godt. Dette er vinterfavorittsjalet mitt.
 Det loer litt fremdeles, men det er mye mindre nå enn i starten. Og det er så varmt og mykt at det har aldri vært noe tema å la være å bruke det.

Hvordan er det med deg, har du noen småplagg du bruker mye eller lite?

8 kommentarer:

mimouna sa...

Kjekt å se ull i bruk! Her i huset er det også noen ting som blir favoritter og "brukes opp", mens andre bare blir liggende.

Det røde sjalet er strikket i Drops Lace. ;)

ANNEPÅLANDET sa...

Artig å se ull i bruk! Det er småstrikk det går mest av her i gården også - både det jeg strikker mest og bruker mest. Her var det mye fint! Takk for titten!

Hannesol sa...

Så hyggelig å se ull i bruk! Mest småstrikk hos meg også, og noen gamle ullfavoritter.

Linda sa...

Kjekt å sjå, kor mykje fin ull som er i bruk. Likte godt dei vottane i oleanna garn. Trur eg har mønsteret på dei ein plass. Kanskje på tide å strikka dei. Ha ei fin helg.

Vibbedille sa...

SÅ KOSELIG å høre at sjalet lever ennå! Hvis det er blitt litt lite så kan du bare blokke det godt :) Garnet er himmelsk! Det er Chasmir og silke i det ;)
Er det SÅÅÅ lenge siden eg strikket det! Skal si tiden flyr!!!

KOS deg og ha ei herlige helg!
Go`klem Vibbedille :)

Hilde sa...

Så herlog å se så mange flotte ullplagg i bruk. Jeg er ikke flink til å bruke det jeg lager til meg selv, men liker å se at andre bruker det jeg har laget til dem.
Ha ei fortreffelig strikkegla' helg:))

Jordmor-Hanne sa...

Mange fine plagg!

Tesha sa...

Så mye flott av "ull i bruk"!