mandag, august 18, 2008

Ukesoppdraget.

På Hobbyboden har Manne startet Ukesoppdraget. Forrige uke stod i kjøkkenets tegn. Vi skulle bl.a rydde frysebokser og kjøkkenskap.. Jeg gikk løs på oppgaven ganske raskt, og rakk over den største fryseboksen vi har. Den var temmelig full av matvarer, og det var litt av en jobb å få alt oppav frysen og systematisert. Det var ikke så mye som måtte kastes, men et bedre system var smart. Det rare er at plutselig var det mye bedre plass i boksen også! Og ja, jeg gjorde som Manne hadde befalt, alt ble behørig notert av innholdet, og ukeplan over middager ble ført. Dvs, vi reiste på ferie på torsdagen, så det ble en noe kort ukeplan... Jeg begynte å rydde og vaske kjøkkenskapene også, men rakk bare 3 skap før vi reiste..

En annen av oppgavene denne uken i Ukeplanen var å bake. Jeg bakte søte horn. Jeg har liggende noen oppskrifter jeg har fått som skal lages og prøves før jeg skriver de inn i kokeboken min, og dette er en slik oppskrift. Kan ikke huske hvem jeg fikk den av eller hvor lenge siden jeg fikk den, men nå var det endelig tid for å prøve den ut. Og hornene smakte fortreffelige. Etter ryddingen i kjøleskapet hadde jeg en boks med vaniljekesam som snart gikk ut på dato, så denne brukte jeg i deigen og det gikk kjempebra. Nydelige myke, lette horn som smakte godt på turen.

Her kommer oppskriften om du vil prøve:

9dl væske (jeg brukte 3dl vaniljekesam og 6dl melk)

2poser tørrgjær

1ts salt

200g smør

200g sukker

ca 2,4 l hvetemel

egg til pensling

Smelt smøret, varm væsken til ca 40grader og bland dette. Ha i hvetemel, sukker, salt, og gjær. Bland alt godt sammen og sett til heving. Formes til horn når deigen er ferdig hevet. Heves en gang til etterpå, og stekes så i 250 grader ca 10 minutter. herlige slik de er, eller med smør og syltetøy f.eks.

Ingen kommentarer: