mandag, august 25, 2008

Riktig, Flatbrød var det ja...


Helt rett til de som trodde det var flatbrød..
Vi var en tur på Fanafjellet i går og da var det Fanafjellsdagen med åpne gamle hus i regi av Hordamusèet. Mange gamle teknikker og smakebiter var å se og prøve.
En av dem var å smake på hjemmelaget smør. Det hadde vi ikke prøvd å lage selv, så det fant vi ut vi skulle teste ut da vi kom hjem. Men så var det noe å teste det på da... Og der kom flatbrødet inn i bildet. På Fanafjellet var det nemlig ikke hjemmebakte flatbrød.. Jeg fant frem en oppskrift jeg har brukt før, og satte igang sammen med minstejenta. Vi laget bare en liten deig denne gang, men neste gang blir den større for dette var morro! Fort gikk det også. Det er mange år siden sist jeg laget flatbrød og da synes jeg å huske at det tok så lang tid. (hadde nok noe å si at dette var en liten deig da..) Og flatbrødene ble veldig gode også.


Og her er smøret minstejenta ristet i et syltetøyglass. Her er det riktignok "vasket" og saltet også da...
Det var en stolt jente som kunne ta med seg smaksprøver på skolen i dag!

Ønsker du oppskrift på flatbrødene, så bare legg igjen en kommentar så fikser vi det.. Det er utrolig enkelt!

1 kommentar:

Berit T sa...

Så spennende. Jatakk, jeg har lyst på oppskriften.
Klubben jeg går i er blitt flinge bakstekoner. Vi baker lefser til jul og påske, en hel dag går med og da har vi ca 25 stk hver.
Vi er så krye av arbeidet vårt, storkoser oss.

Den genseren du har strikket var flott, og så kjekk med den lukningen.

Ha en fin kveld videre, rekner med du holder på med et håndarbeid :0)