søndag, november 27, 2011

1. søndag i advent.

























I dag er det allerede 1. søndag i advent og lysene er kommet på fat. Alltid like koselig å lage i stand til den koselige førjulstiden.



Egentlig skal det være litt grønt på fatet innimellom kuler og den lille engelen i forkant av lysene, men med det været vi har ute i dag så må den delen vente litt. Vi har planer om å gå en tur, men tenker vi venter til det slutter å regne på tvers...




































Den gamle adventsløperen er hentet ned fra loftet. Den er jeg så glad i. Ikke er den spesielt pen, ikke er den spesielt avansert sydd, og ikke er den eksklusiv på noen måte. Men for oss er den verdifull.



Jeg sydde den for ca 18 år siden. Vi bodde i en leilighet som ble ganske dyr i forhold til vår inntekt og vi måtte snu og vende på kronene.



Jeg hadde så lyst på en ny løper til advent, men vi hade ikke råd. Minstejenta skulle hatt en ny kjole også, men den jeg hadde falt for kostet også for mye i forhold til det vi hadde å rutte med.


Men så kom jeg over et lite restestoff som minnet om stoffet i kjolen jeg hadde sett. Dermed ble stoffet med hjem, kjolen ble sydd og restestoffet ble til en løper til bordet.


Jeg kan ennå kjenne gleden jeg følte da vi tennte det første adventslyset og kransen var plassert på den nye løperen. Minstejenta satt så fint å så på med den nye kjolen på...


Kjolen var i det mørkeste stoffet med en stor hvit krage med blonder.



































Selvsagt har vi også fått opp stjerne og staker i vinduene, så nå kan bare adventstiden komme. En koselig tid med masse kos og glede for både store og små.

Ønsker alle som er innom en fin førjulstid!

9 kommentarer:

amylin sa...

Adventstida er koselig, ja. Sånne adventsnummer kjøpte jeg også.

Unknown sa...

Veldig koselig og høre historien bak både kjole og adventsløper :-)
Ønsker deg og dine en hyggelig adventstid :-)

reSIRIkulert sa...

Ei fin historie...
Ønskjer dykk ei god adventstid! :o)

Linda sa...

Kjekt med slike adventshistoriar. Kjekke minner. Ikkje alltid likelett å få pengane til å rekke til alt ein har lyst på.

Bente`s Hobbyrom sa...

Så herlig historie , bare den er nok til at jeg misunner deg den løperen :O)))) Synes den ble enda flottere etter historien jeg . Ha en flott adventstid og kos deg masse , klem fra Bente :)

Bodil sa...

Forstår godt de er glad i den adventsløparen med ein slik historie :) Ynskjer dykk ei god adventstid :)

Hilde sa...

Julepynt med minner og en historie er den beste :-) Kos deg med adventstiden.
HIlde

Anonym sa...

Hei hei.

Er ofte innom bloggen din for å titte på hva du har funnet på siden sist. Du er så kreativ, det gir deg og de rundt deg mange gleder.

Jeg har selv slitt litt de siste året, og er fortiden på utkikk etter en ny jobb.

Men når jeg leser bloggen din og ser hva du har gått gjennom og går gjennom ja så må man bare ta frem det positive i livet, og si at man har det bra likevel.

Jeg har også skaffet meg en evighetskalender Dvs den har datoer, men ingen dagnamn eller årstall.

Jeg såg en slik kalender i sommer da jeg besøkte mine foreldre.

Den heter DAGENS ORD til glede og oppmuntring.Tekst av Ragnhild BakkeWaale. Illustrasjoner : Kari Dahle Halvorsen.

sitat" fra noen av dagene nå i nov.

13 nov. Noen mennesker er som en mørk, regntung høstkveld og svartmaler dagene sine. Vi har et valg.

!4.nov Noen mennesker kler dagene sine i lyse, lette farger.De ser lyspunktene hver dag. Vi har et valg.

Du er nok en som ser lyst på det meste hvor vanskelig og tungt det kan være.

Det sies også det er ikke hvordan vi har det ,men hvordan vi tar det.

Står ikke i kalenderen, men har hørt det. Jeg vil ønske deg og dine en kjempefin adventstid.

Hilsen "Rosa#

Anonym sa...

Hei igjen.

!6 nov sto det:
Det er viktig å kjenne på de mørke skyggene. Men det er ikke nødvendig å bli der.

Der er så mange fine ord i den kalenderen, vet ikke hvor mange slike ord jeg kan gjengi, uten at den som har laget kalenderen synest jeg kopierer.

Men kanskje du eller flere som leser komentarene her kan ønske seg en slik kalender til jul??

Jeg kjøpte den i en Notabene bok butikk, men kan hende andre bokhandlere har den også.

Jeg er blitt veldig glad og oppmuntret av den, jeg skaffet meg den nå i nov.

I dag 30 nov står det:

Takk for den understrøm av godhet
som holder verden varm.

Og adventstiden er nettopp en slik tid som vi tenker på hverandre, sender hverandre julekort, julebrev, og deler gleder.

Har man ikke mye penger, så har man kanskje litt tid å dele.

Alt trenger ikke koste så mye, varme ord kan også glede.

Ønsker deg og alle som er innom bloggen din en kjempefin advents tid. Adventsklem fra "Rosa"