søndag, juli 15, 2012

Ferietur.

 Vi har vært en tur på østlandet. Det har vært en tur med mange fine opplevelser hver dag. Først en flott tur over Hardangervidda. Det lå mer snø over fjellet enn det pleier på denne tiden av året.
 Jeg hadde med meg garn og pinner for å strikke fisk til fisketeppe, men så ble det visst noe helt annet... Bilde kommer senere.
 De første dagene bodde vi på Holmen Fjordhotell i Asker. Det er et greit utgangspunkt til det meste. Den ene dagen var vi en tur på Bærum Verk. Der har vi vært mange ganger før, så de bildene hopper jeg over. Etterpå skulle vi en tur og spise middag i Hurum. Men på veien ramlet vi innom Ida Elisabeth`s minigalleri. Det er et bitte lite hus i hagen der hun bor. Der selger hun bildene sine samt diverse kuriosa. Vi endte opp med to bilder. 
Kjenner du bildene hennes? Ofte maler hun bilder der en bitteliten detalj er en sort og hvit katt.

 Her var det vi hadde planer om å spise middag. Jeg har lest om Villa Malla mange ganger så det er flere år siden vi hadde planer om å ta en tur hit, men det ble altså ikke før i år. Dette er et virkelig flott sted. Egen fin badestrand, fin båthavn om du kommer med egen båt, ingen spiseplikt, rent og pent over alt....
 Og maten.... Vi spiste middag, og da er det mange varme retter en kan velge mellom i tillegg..
 ...til kalde retter, salater, grønsaker, frukt, nøtter, brød.... En går ikke sulten herfra, da må en være utrolig kresen i såfall.
 Selvsagt var vi oss en tur til Sverige den ene dagen. Og på turen ser en mange flotte gårdsbruk. Snakk om forskjell på gårdene på øst- og vestlandet... Store, flate åkre med alt mulig, mens her vest er det ofte små og delvis bratte gårder. Beundrer vestlandsbøndene.
 Det ble mye trakking rundt omkring. For meg er det god trim for lungene. Det går ikke så raskt, og jeg er stiv i bena, men jeg kommer meg frem og har stor glede av å fullføre turer sammen med min kjære.
 Gamlebyen i Fredrikstad hadde vi hørt mye om, så den måtte vi selvsagt innom. Vet ikke helt om jeg ble så veldig imponert, men så var nok ikke jeg rette målgruppen heller.
 I Gamlebyen ligger Norsk Modelljernbanemuseum. Der var vi også innom. Et imponerende arbeid som er lagt ned der i alle metrene med bane. Miljøene rundt banen er så detaljert at en bare blir stående å kikke i evigheter, og oppdager stadig noe nytt.
Da vi skulle forlate museet var det begynt å regne. Ikke vanlig regn heller, men et skikkelig sprutregn! Vi ble stående i døren i evigheter sammen med mange andre i påvente av opphold. Og etter ca 20min kom vi oss endelig noenlunde tørrskodd til bilen. Men det varte ikke lenge før regnet plasket ned igjen.
På torsdag var vi på hyttetur hos gode venner. Det ble en flott og koselig dag. Neste dag reiste vi sammen med dem til Horten. Vi hadde billetter til sommershowet i Tønsberg, men ledige hoteller var der ikke. Så da havnet vi i Horten. Det var ikke så lang tur til Tønsberg så det gikk helt greit.

Sommershowet var virkelig en opplevelse!! Bettan, Alexander Rybakk og Didrik Solli Tangen viste seg fra sin aller beste side. Publikum var med fra første stund. Dette ble virkelig et flott punktum for våre ferieopplevelser denne sommeren.
I går vendte vi nesen hjemover igjen etter 8 dager fullspekket med mye kjekt, koselig og morsomt. Det ble en flott tur over fjellet hjem igjen også.

Nå er det snart hverdag igjen, hvertfall for meg. Tirsdag er det forberedelse til ny kur, og onsdag er det vanlig innleggelse for cellegift. Ikke noen krise det. Dette må jeg gjennom så da gjør vi det beste ut av det.

2 kommentarer:

mimouna sa...

Ser ut som en fin tur med mange varierte opplevelser. Og så kjekt at du klarer å strikke igjen da. :)

Lykke til med ny kur.

ANNEPÅLANDET sa...

Sannelig opplevde dere mye i ferien deres! Norge er et flott ferieland, det gjelder bare å SE det. Vi har også feriert i Norge i år, og har vært nokså heldige med været.

Ønsker lykke til med ny kur. Ha en fin uke!