mandag, september 21, 2009

Hundeklipp, med komplikasjoner...


Dette er også en type håndarbeid som må gjøres med gjevne mellomrom. Ulldotten vår så virkelig ut som en skikkelig ulldott nå. En annen ting er at hun har eksem og det blir alltid verre når pelsen blir lang.




Underveis i prosessen. Labbene begynner jeg med, så her er de ferdig. Så er det hodet sin tur. De første gangene jeg klippet henne var jeg skikkelig nervøs for å kutte huden rundt leppene når hun skulle klippes, men nå er det helt greit. Hun sitter rolig og fint, men fnyser og nyser etter som hårene faller.


Så langt kom jeg før maskinen fant ut at den hadde gjort sin jobb....
Snuten ble fin da, men resten av kroppen var heller lang. Så da måtte resten taes med saks og liten klipper. Hun ble ikke direkte perfekt kan en si, men helt ok. Maskinen har igrunnen aldri vært helt god, så nå er vi på jakt etter en ny. Har du tips, så legg igjen en kommentar. Det finnes så mange merker og typer at en kan jo snart ta doktorgrad bare i dette...

2 kommentarer:

Hannesol sa...

Har akkurat tatt en real ullsjau på Doggen jeg også. Jeg bruker Osterklipper, en av de sterkeste pga blandingspelsen hans (til hest!). En god klipper men noe tung å holde. Kjekt med de forskjellige kammene mht ønsket pelslengde. Har måttet slipe opp skjærene endel ganger, og det er også helt nødvendig å olje den etter hver gangs bruk - ellers lugger det! Var dyr i anskaffelse men det ble tjent inn i løpet av ett drøyt år. Har brukt den i 4 år nå. Jeg var også så heldig å få 2 gamle Wilfaklippere. Vet ikke om de finnes lengre, men de er veldig lette å håndtere og ypperlige til ansikt og poter.Samme prinsipper m kammer som til Osteren. - Doggen liker veldig godt å bli klippet og stelt med og nå når jeg sjekket merket på de klipperne jeg fikk, kom han håpefullt flyende etter meg :0)

hobbyvenn sa...

Den ene klipperen vår er også en Osterklipper. Det er den som er så tung... Har ikke sjekket ut noen ny enda, men det kommer... Takk for tips i allefall.