torsdag, mars 31, 2011

Pust eller pes...

Har du kjent hvor godt det er å puste? Riktig trekke luften godt ned i lungene? Ikke det? Pusten lever liksom sitt eget liv. Det er ikke noe en tenker over slik til vanlig. Det er rett og slett en av alle de tingene vi gjør hver dag uten å tenke over det, eller planlegge det. Men når noe av alt dette automatiske ikke fungerer, da tenker en mer over slikt... Og slik er det her nå. Jeg er i fin form, og blodprøvene er faktisk fine, men likevel er jeg nokså lenket til en stol i stuen. Og det er pusten som er problemet. Svelg og lunger er full i seigt, tykt slim som tetter nokså mye igjen. Dermed blir det problemer med å puste. Jeg fungerer fint her jeg sitter, men så snart jeg skal bevege meg litt så er det stopp. Jeg puster og peser og må stoppe og hvile for hver meter omtrent. Og slike ganger kommer nettopp disse tankene om hvor deilig det hadde vært om jeg kunne fyllt lungene med luft. Og da går tankene automatisk videre til alle de som sliter med slike plager konstant. Jeg har nå fått medisin som brukes mot cystisk fibrose, og da forstår jeg plutselig hvor heldig vi er som kan puste fritt til vanlig. Eller hva med alle som har kols? De strever også med pusten. Og lett er det hvertfall ikke. Så dagens oppfordring til dere som er innom bloggen er: Trekk pusten godt ned i lungene og kjenn hvor godt det faktisk er! Og om en stund skal nok jeg også gjøre det samme, medisinen må bare få virke noen dager først.... Men ellers har både jeg og pølsefingrene mine det helt fint.

10 kommentarer:

MayM sa...

Det er helt sant det du skriver. Ser det hjemme her med mannen min hver dag og hvor ødelegende det er for et aktivt liv. Er sjeleglad for at jeg ikke har pusteproblemer, det er grusomt. Håper virkelig at du snart får et bedre hobbyvenn. Det er slitsomt å væe slik du er for tiden. Masse,masse klemmer fra meg:-)

Wenche/chawo sa...

Du har helt rett å slite med pusten er ikke greit.Selv har jeg en alvorlig lungesykdom som jeg har hatt siden jeg ble født,og noen dager er slett ikke lette.
Så jeg håper det retter seg for deg snart,det var i alle fall flott å lese at ellers har du og pølsefingrene dine det helt fint.

StrikkePia sa...

Det er helt sant, vi er heldige. Jeg har tenkt på det mange ganger. Jobbet for et par år siden med en KOLS pasient, og så hvordan han slet til tider. Og er takknemlig for at jeg selv kan trekke pusten godt. ;-)

Ønsker deg alt godt videre, og håper medisinen du har fått hjelper deg fort. ;-) Masse klemmer til deg.

Popsinune sa...

Masse god bedring til deg!

Jeg har også tenkt mye på pust og pustetrøbbel nylig. Min 5-åring har nettopp vært innlagt pga astma fordi hun ikke responderer på medisinene. Det er mange ting man tar for gitt så lenge man er frisk...

elin65 sa...

Uff stakkars deg, akkurat som du ikke hadde nok allerede. Du er så positiv, masse klemmer og håper det blir bedre fort!

Anonym sa...

Hei,hei.Hobbyvenn.
Man tar helsen forgitt så lenge man er frisk.

Det er først når man har vært ordentlig syk at man setter pris på helsen.

Det at du er så posetiv hjelper deg nok mye i hverdagen.
Du er positiv og har håpet.Du lever med dine begrensninger nå, men ser likevel fremover mot det som er bedre, og få trekke pusten ordenlig når medisinene virker.

Jeg har selv hatt mye sykdom, og har nå lært meg og ta vare på de gode dagene, dagene med lite eller ingen smerter.

Har og lært å ta litt lett husarbeid, og ta meg tid til handarbeid når jeg har gode dager.

Før skulle jeg ta igjen det meste på gode dager, men da ble jeg raskt innhentet av smerter.

Det hjelper og finne den gyldne middelsveg.

Leser du eller lytter til musikk eller lydbok når du sitter i godstolen? Kanskje ikke så lett og holde en bok. Men du er nok oppfinnsom og får tiden til og gå.

Man lærer seg til å finne ut hva man kan gjøre, da tenker man mindre på hva man ikke kan gjøre.

Jeg er fortiden på tiltak gjennom NAV, må få litt veiledning på å stake ut en ny yrkesveg.

Jeg har endel gode støttespillere heldigvis, men jammen er det mangen som ikke forstår, og sårer med tankeløse kommentarer.

Dem kan ikke se mine smerter det vises ikke utenpå.

Jeg hadde og begynnende kreft i livmoren, så den ble fjernet, jeg ble frisk, da det ikke var spredning.

Heldig som ble fisk, men kunne jo ikke få egne barn. Det var sårt i mange år. Nå har vi to fosterbarn, herlige unger.

Utfordrende ja,men givende, at helsa er litt kranglevoren nå (ikke kreft) er nå så. Blir vel lavere arbeidsprosent stillin, og resten hjemme grunnet fosterbarna.

Har mistet en bror som fikk MYELOMATOSE, den krefttypen var det verre og behandle. Noen kan få hjelp og leve noen år, andre får ikke samme utelling av behandlingen.

Kjenner derfor litt til at ting i behandlingen tar tid, ulike prøver, ulike virkninger, ulike bivirkninger, men noen krefttyper lar seg lettere behandle enn andre.

Viktig å være OPTIMIST og ha gode støttespillere rundt seg. Virker som du har en god og kjærlig omsorfull mann. og at du gir han mye kjerlighet og omtanke tilbake. Ta vare på hverandre!

Og du gleder meg og nok mange andre med bloggen din, og så mange tips jeg har fått av deg, så mye fint du lager, og så mangen du gleder. Stå på, håper medisinene hjelper på pusten i første omgag, og at kurene etter hvert og tar knekken på kreften.

Lykke til. SENDER DEG SOLSKINN OG MANGE VARME TANKER. Hilsen Rosa.

carina sa...

Så fin blogg,legger meg til som følger:)
Ha ei fin helg:)

2ne sa...

Ja, jeg er heldig som kan puste uten plager. Håper medisinen din virker raskt og du får puste lettere snart. Ønsker deg en god helg.
Stoooooooor klem :-)

Hilde sa...

Håper medesinene fikser pusten din så du kan ruslel rundt uten besvær godt at prøvene er fine selv om slimet nå er seig...
Håper de gode dagene kommer plutselig - stor klem Hilde

Anonym sa...

Hei hei.
Da var palmehelgen over, og vi er inni den stille uken, så er det selve påsken som står for døren.

Jeg vil få ønske deg og dine en GOD OG VELSIGNET påske.
Kos deg. så håper jeg at helsen din snart kommer tilbake også.
Sender deg en solskinns klem
Hilsen "Rosa"