fredag, august 31, 2007

Jan, og øketråden.


Jan vokser seg sakte, men sikkert større ettersom tiden går... Liker godt å strikke med Tuva og synes garnet virker både gjevnt og lo-fritt. Litt spent på hvordan det holder seg i bruk og vask, men det vil jo tiden vise...







La du merke til tråden jeg bruker der omgangen starter? Den bruker jeg for å holde orden på når det er på tide å øke masker på omgangen. Dette lærte jeg hos Virtuella.










Du finner en passe lang tråd, legger den dobbelt og lager så mange knuter som du skal ha mellom hver økning. Her er det 8 knuter og dermed 8 løkker som tilsier at jeg skal øke masker hver 8.omgang.








Så festes den øverste løkken innpå pinnen der du skal øke, og strikke ivei. Neste omgang flyttes tråden ned til neste løkke osv. Når du så kommer f.eks som her, til 8.løkke, så øker jeg på denne omgangen. Da er det ingen sak å øke gjevnt og riktig hele tiden. Når en er ferdig med øke-omgangen starter en selvsagt med løkke nr 1 igjen..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt ærlig, jeg skjønner ikke hvordan vi klarte holde orden på når vi skulle øke, eller vri en flette, eller hva det nå er en sånn fisk holder orden på, de er simpelthen GENIALE!
God helg til deg og dine!

hobbyvenn sa...

Helt enig. Utrolig enkelt og bare helt smart! Det har blitt noen runder med opprekking fordi en eller annen flette ble litt for lang eller litt for kort, før ja...