onsdag, juli 29, 2009

På en snurr...


Har du prøvd å lage likør noen gang? Vi pleier lage det om høsten av diverse bær og evt frukt.
I år fant vi ut vi skulle teste ut to forskjellige typer.

Først fylles glasset (jeg bruker gamle Norgesglass) med bær og sukker. Her har jeg brukt moreller, bringebær og jordbær.
Så fylles glasset opp med 60% sprit eller hvit rom. Vi pleier bruke hvit rom, men i år tester vi ut begge deler.





Så er det bare å skru på tett lokk og snu glasset noen ganger pr dag til alt sukkeret er oppløst. Når det er gjort kommer den vanskeligste jobben, nemlig vente til jul.... Dette smaker utrolig godt på is bl.a.
Bærene blir harde, men smaker godt likevel.
Senere på høsten kan en f.eks gjøre det samme med plommer, absolutt et forsøk verdt..

4 kommentarer:

trulte sa...

Har forsøkt det med plommer en gang. Det var nydelig.

Rødhetta sa...

Ja, da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Har et glass stående med rabarbra og skal også lage av heggbær....tror jula i år blir kankende god;)

Anonym sa...

Å, det ser godt ut! Jeg har prøvd med multer. Den slår alle de kjøpte multelikører en får kjøpt. Jula varte helt til påske hos meg det året jeg laget likør! Du kan se min her: http://treeped.blogspot.com/search/label/Matoppskrifter

Pinnepenn sa...

Det så godt ut. :)