fredag, desember 17, 2010

Det blir jul i år også...


Dagene går fort mot jul. Det har blitt få bilder av alt som lages her hos oss, men alt går som det pleier. Bildet viser "Raude-dravle" slik vi pleier å ha hver jul. Det er melk som er kokt i flere timer før det tilsettes egg, surmelk, sukker og fløte. Da klumper melken seg og ostemassen kommer frem. En herlig rett som spises som kaffemat.
Utenom dette er selvsagt Lammerull og Sylterull ferdig. Kanelkjeks, kakemenn, pepperkaker, kokosmakroner, Serinakaker, Bordstabler og krumkaker i boks. Havre- eller mandelflarn blir det nok også, og muligens enda noen flere kjeks, det får vi se på etterhvert. Sjokoladeboller og Delfiakake lager vi som oftest lillejulaften. Ganske enkelt fordi ellers blir det så stort svinn...
I det hele tatt er dette en koselig tid som jeg storkoser meg med. Barna deltar ivrig med. Etter mange år med deltakelse er de nå som erfarne utøvere å regne på de fleste områdene.

5 kommentarer:

Guri sa...

Her har det skjedd mye i bloggen din siden sist jeg var på "besøk". Så mye fint du har laget, og så mange flotte kalendergaver du har fått! Blir imponert over juleforberedelsene dine også; her var det mer enn sju slag!!!! Ønsker deg ei fin tid fram mot jul! Klem :)

mimouna sa...

Himmel så effektiv du er! Her mengler det visst ikke noe. Og så rekker du å strikke i tillegg. Wow!

Håper det går bra med jenten din? Hørtes litt skummelt ut med den sykehusinnleggelsen. Kjenner jeg blir litt sint på leger som kommer med det ene skrekk-scenarioet etter det andre før de har undersøkt ferdig.


Ønsker dere en god helg!

Hannes hage sa...

Å, så stilig! Også så godt det høres om med godsaken til kaffemat.

Emme sa...

Nå begynte jeg nesten å sikle her ;) over dravlen din! Min stefar pleier lage det og nå er jeg spent på om han koker i år. Litt sånn tosidig ønske egentlig for jeg spiser på meg minst 2 kg bare av den ;0)
Så er jeg mektig imponert over alt du/dere lager og baker, så mye godt! Ha en fortsatt god førjulstid!

hobbyvenn sa...

Tusen takk for kommentarer. Det er så koselig å komme inn på bloggen når noen har lagt igjen en hilsen.. Joda, det går greit med eldstejenta, hun er på bedringens vei. Visstnok er det en kombinasjon av kyssesyke og nyrebekken-betennelse hun har hatt. Nå satser vi på at hun kommer seg i løpet av jule og nyttår og er tilbake på jobb over nyttår.