tirsdag, november 02, 2010

Viking Sprotsragg - en utfordring 1.


I sommer var vi innom en garnbutikk på Leirvik og kjøpte med oss litt garn jeg ikke hadde prøvd før. Fargene var så fine og barna ville veldig gjerne ha sokker i dette garnet. Jeg passet selvsagt på at alle nøstene hadde samme partinummer og samme fargenummer. Man er da ikke amatør, hehe. Garnet var rimelig og kjentes mykt og godt ut.

Første sokk ble en gledelig overaskelse. Garnet var virkelig fantastisk å strikke med. Herlig mykt, men stødig likevel. Nydelige farger som passer fint sammen og greie fargeskift. Eneste ulempe var at det var hele 5 (!) knuter på det frøste nøstet. Det regnet ejg med var et hendelig uhell fra fabrikken og la det til på "goodwill-kontoen"...



Da jeg gikk i gang med neste sokk oppdaget jeg at det her var et annet fargeskift, og faktisk også en mørkere farge på den rosa fargen. Merkelig, det er samme farge- og partinummer... Jaja, jeg hadde et nøste til, så dette skulle gå bra tenkte jeg...




Og neste sokk ligner den første når det gjelder fargeskiftene, men er også mørkere i farge...





Så her er 3 sokker, men ingen like. Får se hva det ender opp med. Fornøyd er jeg hvertfall ikke! Det viser ikke så tydelig på bildene hvor ulike de er i fargene.
Men garnet er en fryd å strikke med og gir et glatt og flott resultat, hadde bare fargene vært like...
Det jeg kan tenke meg som har skjedd er at magebåndene, som er ganske løse, har fallt av nøstene når de lå i den store kurven vi plukke de av, og så har noen bare tatt de på de forskjellige nøstene uavhengig av parti. Det lå nemlig mengdevis med nøster i kurven. Men det må være de i butikken som har tatt på magebåndene for fargenummrene stemmer på alle. Sukk


6 kommentarer:

mimouna sa...

Det har nok ikke skjedd noen forbytting av magebelter nei. Dette er TYPISK Vikinggarn og grunnen til at jeg aldri kjøper flerfarget garn fra dem igjen. Det har vært flere diskusjoner angående ulik tvinning/store fargeforskjeller/mange knuter i dette garnet på diverse hobbyforum. Både jeg og flere andre har prøvd å reklamere uten å få noen respons. Garnet deres er nemlig FEILFRITT i følge dem selv. (Jepp, jeg er litt sur på dem.)

Raggegarnet er mykt og deilig å strikke med, men det siger, nupper og blir fort slitt. Sukk.

Therese sa...

Jeg har faktisk bare godt å si om Viking Sportsragg, jeg. Knuter har jeg opplevd en eneste gang på alle nøstene jeg har strikket opp.
Har ikke prøvd flerfarget, bare melert. Har strikket en del luer i det garnet, og til det funker det ganske så bra også.

Men ja, jeg har hørt at det garnet har sine problemer. Men jeg kjøpte nettopp et lager til 9 kr nøstet - hva annet kan man forvente?

Håper alt er vel :-) God uke!

LivM sa...

Uff så ergerlig slikt er. Man legger jo tross alt ned en del arbeid selv i sokker.

2ne sa...

Sokkene er flotte de, men så kjedelig at de ikke blir like. Rene storproduksjon du har om dagen :-)
Klem fra meg.

MayM sa...

Det er synd når garnet er av en slik kvalitet. Har selv ikke strikket av garnet, bare solgt det.

hobbyvenn sa...

Takk for kommentarene. Jeg liker garnet utrolig godt å strikke med og håper det ikke blir for ille etter vask. JEg kontaktet Vikinggarn og fikk et hyggelig og høflig svar.
Formen er forøvrig fin, så da blir det nok strikket videre, men i et annet garn denne gangen...