tirsdag, november 04, 2008

Kvede til pynt og nytte.


Da vi var på hytten i dag fikke jeg hentet inn Kvede-eplene våre. Dette er en sort epler som ikke er gode å spise, men perfekte til å lage gelè av.

Vi har to typer Kvede både på hytten og hjemme. Den ene sorten har røde blomster og gir litt større frukter. Disse eplene henger også ganske greit festet på greinene.


Den andre typen gir litt flere, men mindre epler. Blomstene på disse buskene er orange. Og disse eplene sitter godt festet inni greinene på en måte. Her må en virkelig ta i om en skal høste fruktene.






En annen ting en må passe seg for når en skal høste Kvede-epler er alle tornene. Himmel og hav som de kan stikke og rispe! Men om en vil ta bryet med å høste eplene så får en lønn for strevet. (Det er jo bare å utstyre seg med arbeidshansker f.eks..)

Se bare så fint det ser ut. Og lukten er noe helt for seg selv. Det lukter litt ulikt fra de to sortene, men utrolig godt i allefall. Noe som minner om en blanding av roser og frukt. Jeg bruker disse eplene til å lage Kvede-gelè, og det skal jeg gjøre en av de første dagene. Det blir nok dokumentert på bloggen snart...

4 kommentarer:

9na sa...

Dette hadde jeg aldri hørt om før.. Men du.. Jeg er stadig like imponert over deg og din selv ironi, da tenker jeg på shampo innlegget nedenfor..

Solveig sa...

Da skal jeg jammen følge med. Vi har mange slike epler i hagen - men jeg har aldri prøvd å lage gele av dem. Har derimot kjøpt et glass som jeg gleder meg til å prøve. Planen er å lage det selv til neste år. Ellers kanskje allerede nå. Blir eplene ødelagt av frost? Ha en fin dag! Håper dere får tatt en hyttetur til helgen.

hobbyvenn sa...

Du kan godt bruke eplene om de har vært utsatt for litt frost. Bare kjenn på de at de er faste og fine. de er faktisk best etter en frostnatt...

Tonje sa...

Det er altså i november man høster kvede? Vi har det på tomta, skjønner du, og jeg har vært litt usikker på når jeg skal ta dem inn...