fredag, desember 02, 2011

Julebakst og gave.


Kalendergaven fra Toja 1.desember var et fint adventslys. Koselig å telle ned dagene med et slikt lys. Tusen takk for gaven Toja!


Det bakes fremdeles. Serinakanene har jeg endelig fått flere oppskrifter på. Tusen takk til dere som delte oppskrift. Jeg skal nok teste ut disse etterhvert.

Men svigermor var først ute med tips, og hadde rett type kjeksoppskrift. Så nå er boksen full, eller VAR full. Det minker stadig, men det er jo bare koselig da.

En annen ting jeg har bakt er Vørterbrød.
Ingen jul uten det etter min smak. Disse smaker virkelig godt. Akkurat slik de skal, luftige, passe kryddersmak, ikke alt for søte, herlig lukt.. og nydelige smak. Vil du lage de også, så kommer oppskriften her:

VØRTERBRØD.
100g Smør

3ss mørk sirup

6dl Melk

1 flaske vørterøl

3 dl rosiner

2ss sukker

1ts salt

1,5 pk. gjær

1ss stjerneanis

1/2ts Ingefær

1/2ts Nellik

litt pepper

Mel til passe deig.



Smelt smør, varm melken til fingervarmt, varm sirupen litt og bland alt det våte i en mikserbolle. Ha oppi rosiner, mel, krydder og gjær og bland alt sammen. La maskinen gå en god stund etter alt er blandet, ca 5 min.

La deigen hvile til dobbel størrelse, bak så ut 4 brød og la disse heve ca 30 - 40 min. Stekes så i forvarmet ovn på 200grader i ca 50 minutter. Lykke til.


Og bedre kaffekos skal du lenge lenge etter. Minstemann liker hverken hvit eller brun ost, så hans favoritt er prim, men vi andre koser oss med ost eller fårepølse på vørterbrødet.


I dag er pepperkakedeigen laget, så nå skal vi snart igang med å kjevle den ut og forme figurer og hus.

5 kommentarer:

Vibbedille sa...

Fikk VAN i munnen av de vørterbrødene!! (Noterer oppskrift!) Menkan de fryses som vanlig brød? Hvis ikkje er det litt mye å bake på en gang her i huset;))

Har handlet inn til litt kaker eg også,så eg satser på at forkjølelsen slipper litt slik at eg får bake litt i helgen. Riskaker bla annet.

KOS deg og ha ei herlige helg!

Go`Juleklem fra Vibbedille ;))

Lisbeth Bula sa...

Førr ei driftig dame!! Ser deilig ut alt sammen (fra ei som ikek har bakt så mye som e neneste kake enda)

Linda sa...

ÅÅåå vørterbrød er godt. Dette var noko besto alltid hadde før. No hugsar ho knapt at ho må laga mat.

Anonym sa...

Mmm, ser herlig ut - absolutt herlig!!!

hobbyvenn sa...

Tusen takk alle sammen. Joda brødene kan selvsagt fryses. Like gode etter et opphold der faktisk Vibbedille.

Og det er enda lenge til jul, jeg pleier ikke begynne før 1.desember vanligvis, men i år ble det tidligere siden jeg regnet med kur fra neste uke...