onsdag, januar 06, 2010

Se den lever!


Jeg er en mester på Asalea.... ja på å ta livet av de altså....
Min mann liker de så godt og kjøper en slik flott plante hvert år før jul til meg. Hver gang har vi beundret den de to første dagene.... og så har den sagt takk for seg... I år så sa jeg at han kanskje ikke skulle spandere en slik fin blomst, jeg tok jo livet av den kjapt uansett. Men likevel kom han hjem med en stor, flott plante... Jeg vat som vanlig pinlig opptatt av planten og studerte den hver eneste morgen på jakt etter tegn på en tidlig død, men faktisk så lever den ennå! Og nå er det jo langt mer enn 3 dager siden den kom i hus. Faktisk over 3 uker!







Tilogmed knuppene springer ut denne gangen. Vanligvis så detter de bare av... Hva skyldes så dette mon tro? Vel, jeg elsker jo utfordringer så dette tok jeg på strak arm (om enn lett betenkt fordi min kjære muligens ville få oppleve nok en Asalea som dukket under etter 3 dager...), og leste litt om planten i en plantebok. Det har jeg gjort hver gang forsåvidt, men det kunn jo være jeg fant noe nytt. Det gjorde jeg ikke der, men i et blad stod det at planten likte å bli dukket i vann innimellom. Så det gjør jeg nå. Lar den stå i stune til den begynner såvidt å vise at den trenger vann. Så setter jeg den i vasken med vann til over potten. Slik lar jeg den stå en times tid. Da setter jeg den på en rist ved vasken etter jeg har presset ut vann fra potten. Etter noen timer settes den på plass i stuen igjen, og den takker med å blomstre og pryde plassen sin.
Dette ble et langt innlegg bare om en blomst, men slik er det vel når en blir litt stolt av noe....

10 kommentarer:

Emme sa...

Du kan gjerne være stolt av den flotte planten :) Prøver meg innimellom på planter med blomster jeg og men de grønne er best, de er ikke så lett å ta knekken på synes jeg. Flink er du som klarer å holde liv i den, håper den klarer noen uker til!

Fru Keilegavlen sa...

Nydeleg plante!!

LivM sa...

Så nydelig den er. Jeg har også vært heldig med azaleaen, og fått igjen blomster på den. Jeg lar den stå til jorda kjennes tørr(ikke alt for tørr) vanner den så godt og setter den slik at vannet renner av.(men jeg dukker den ikke!)Lykke til!

mimouna sa...

Så gøy når man får til noe som vanligvis ikke gå så bra. Blomsten var jo helt nydelig den. :o)

Wenche/chawo sa...

Nydlig Asalea,den kan du være stolt av.Jeg hører til den gruppen som ikke får til den vakre planten,men tror jeg får gjøre et nytt forsøk etter å ha lest om din.

Berit sa...

Nydelige blomster, men disse klarer ikke jeg å holde liv i særlig lenge heller. I år ble det vel ca.2,5 uke før den forsvant. Tror jeg må ha friskt i minne det LivM skriver over her. Som oftest glemmer jeg å vanne blomstene, men denne gangen har jeg druknet dem.
Du er god som har din enda :)

Bitt@mi sa...

Oj, mange innlegg igjen som jeg ikke har sett før nå. Så flott at kurene går bra - og kjempegøy at barna er med. Kan tenke meg at de spør, og det er jo bra. Barn trenger å se og høre hva som foregår, alt blir mye mindre skummelt da.
Gleder meg til å se genseren, så artig at hun har tegnet opp slik hun vil ha den:-)
Ha en koselig dag i morgen!
Stor klem!

hobbyvenn sa...

Tusen takk alle sammen. Holdt liv i Asaleaen i 2,5 uke? Da hadde jeg vært kjempestolt... For vanligvis holder de bare 3 dager her. Tror de begynner å dø idèt de kommer inn døren, aner vel at det ikke er noen fremtid hos meg uansett. Men ikke denne gang da, spennende å se hvor lenge den lever...

Hannesol sa...

Den har du all grunn til å være stolt av! Azealea liker å "bade" litt innimellom og så skal de aldri bli tørre eller være våte på beina har jeg lært. Ikke enkelt det der. Min holdt i nesten 5 uker, dvs helt til jeg glemte å sjekke den en dag, da var den tørr i skorpa pga sprengfyringa kvelden før..blader og knopper bare datt av når jeg løftet på den! Jeg får en hvert år jeg også og blir like skjelven hver gang *fnis*

Dorthe sa...

Da var du heldig:) Jeg kjøper aldri en slik for jeg vet jeg tar livet av den etter et par dager.. Men den er jo nydelig.. deilig mat og fine votter. Ha en fin helg:)